Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Մասիսները

Մասիսները
06.02.2015 | 12:43

Ցեղասպանության պատճառների ու հետևանքների պատմության գեղարվեստական փաստ դառնալու անհնարինությունը վիճարկելու ապացույց է ԱՅԴԻՆ ՄՈՐԻԿՅԱՆԻ «Մասիսները» վիպակը: 2004-ին գրված վիպակը հագեցած է պատմական փաստերով ու լիովին կարող է համարվել փաստավավերագրական, այդուհանդերձ՝ պատմական փաստաթղթերը պատկերը համապարփակ դարձնելու նպատակ ունեն: Պատմության հայտնի ու անհայտ կողմերը ներկայացնելը չի եղել հեղինակի խնդիրը, այդ խնդիրը պատմաբաններինն է, գլխավորը մարդն է, որ որոնում է ճշմարտություն ու արդարություն՝ սահմանի այս ու այն կողմում: Թեև կինոսցենարի կառուցվածքով գրված վիպակը տպագրվել է Այդին Մորիկյանի «Մնացյալ կյանքի առաջին օրը» գրքում, ասելիքի բովանդակությունն ու արդիականությունը իրավունք են տալիս վերատպել «Մասիսները» վիպակը՝ բոլոր նրանց համար, ովքեր մտածել ու մտածում են 20-րդ դարի առաջին ցեղասպանության պատճառների ու հետևանքների, հայերի և թուրքերի փոխհարաբերությունների և… Մասիսների մասին՝ իբրև ապագա:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Կինոխցիկը դանդաղ սկսում է վեր բարձրանալ Երկիր մոլորակից ու կանգնում է երկնքում այն դիրքով, որով հստակ երևում են Արարատները:
Հաղորդավարական տեքստ.
-Միշտ չէ և ամեն ինչ չէ, որ եղել է այնպես, ինչպես այսօր է: Ինչ-որ ժամանակ անգամ մեր Երկիր մոլորակն է բոլորովին այլ եղել: Ավելի հարթ, ավելի մեղմաբարո և բոլորովին այլ համամասնություններով: Բայց մայր ցամաքներ են բախվել միմյանց, որոնք լեռների ու հրաբուխների սկիզբ են դարձել…
Մասիսների ծնունդը, հաստատապես, Տիրոջ կամքով ու ցանկությամբ է, քանզի Աստծո որոշմամբ հենց այդ լեռներում պետք է հանգրվաներ Նոյան տապանը, ու կյանքը պետք է վերսկսվեր հենց այստեղից:
Մասիսները վերևից, հետո մեր կողմից, հետո՝ Թուրքիայի, հետո՝ էլի մեր: Խոր վիրապով:
Տիտրեր

Հռոմ: Սուրբ Պետրոսի տաճարի դիմացի հրապարակը: Աղավնիներ: Երեխաներ: Հանկարծ ինչ-որ մի անկյունում մանկական խաղահրապարակ է հայտնվում: Նույն ֆոնի վրա: Մանկական տարբեր խաղեր: Եվ ավազե մի հատված նաև: Մի փոքրիկ տղա և մի փոքրիկ աղջիկ այդ ավազի մեջ ինչ-որ բան են սարքում, գրեթե քառակուսիներ, որոնք ոչ թե առանձին-առանձին են, այլ գումարվում են միմյանց:
Երկու թարգմանիչները քայլում են այդ հրապարակով և ընդամենը ինչ-որ մի պահ ուշադրություն են դարձնում ավազով խաղացող երեխաներին:
Հետո նստում են նստարանին, և իրենք էլ են փորձում կերակրել աղավնիներին:
-Քեզ երբևէ չի՞ հետաքրքրել, թե որն էր ավելի կարևոր՝ Նոյի աղավնի՞ն, թե՞ Նոյի ագռավը:
-Չէ, մտքովս էլ չի անցել:
-Ինչո՞ւ:
-Չգիտեմ: Կարդացել և ամեն ինչ ընդունել եմ հենց այնպես, ինչպես կարդացել եմ:
-ՈՒ չի՞ հետաքրքրել:
-Ինձ ավելի շատ մտահոգում է, որ մենք հիմա գրեթե անգործ ենք մնացել:
-Հա, դա իսկապես մտահոգիչ է:
-Արդեն քանի օր է՝ այստեղ ենք, բայց օրը մեկ-երկու ժամից ավելի չենք աշխատում:
-Մերոնք կարծես թե չեն ուզում որևէ տեղաշարժ ապահովել բանակցություններում:
-Բայց ինչո՞ւ, չեմ հասկանում:
-Կարծես թե ինչ-որ այլ՝ կողմնակի ազդակների են սպասում:
-Կարծես թե չեն վստահում միմյանց:
-…Խնդիրը մենք իրար հետ լուծեցինք՝ լուծեցինք, չէ՝ չէ…

Երկու թուրքերի բարձրաշխարհիկ զրույց: Ֆեսերով են, քայլում են Մարմարա ծովի ափով: Ոչ միայն զրուցակիցների ֆոնին, այլև «անկապ» միմյանց հերթագայում են Կոստանդնուպոլիսը, ապա Ստամբուլը բնորոշող դարասկզբի պատկերները:
-…Ես ձեզ պարզապես չեմ հասկանում, էֆենդի:
-Հավատացեք, էֆենդի, որ ես այլ կերպ չէի կարող վարվել:
-Բայց դուք պարտավոր էիք…
-Ինչո՞ւ,- խիստ զարմացած ու տարակուսած, բայց ակնդետ նայում է ուղիղ զրուցակցի աչքերին:
-Որովհետև հայրենիքի շահը դա էր պահանջում:
-Իմ հայրենիքի շահը արդարամտությունն ու ազնվությունն է:
-Բայց չէ՞ որ դուք Ստամբուլի ու ոչ միայն Ստամբուլի լավագույն փաստաբանն եք, էֆենդի:
-Հետո՞ ինչ:
-ՈՒրեմն և դուք լավագույնս կարող էիք պաշտպանել փաշային:
-Էֆենդի, ես արդեն քանիցս ստիպված եմ կրկնել, որ ես չէի կարող պաշտպանել Թալեաթին: ՈՒ նաև՝ չէի ուզում:
-Ինչո՞ւ, ախր, ինչո՞ւ, էֆենդի: Վճիռն էլ, գիտեք, բարձրագույնն էր լինելու:
-Որովհետև ինքս ավելի, քան երեկ կամ այսօր կազմավորված այդ ռազմական ատյանները, դատապարտում եմ նրանց: Որովհետև նրանց արածը չունի որևէ արդարացում ոչ այստեղ՝ երկրի վրա, ոչ էլ, առավել ևս, երկնքում… Եվ դա, էֆենդի, անկախ բոլոր տեսակի երկրային-դատական պաշտպանություններից, մեղադրանքներից, եզրակացություններից, որոշումներից, վճիռներից և դրանց ի կատար ածվելուց կամ չիրագործվելուց…
-…Պատերազմ էր, էֆենդի…
-Դուք արդարացումներ եք փնտրում այնտեղ, որտեղ դրանք չկան ու չեն կարող լինել:
-Պատերազմ էր, էֆենդի… ՈՒ նաև հայրենիքի խնդիր էր լուծվում, հողի: Վաղվա խնդիրն էր լուծվում, էֆենդի: Իմ ու ձեր զավակների, թոռների, մեր ու մեր ազգի հետագա բոլոր սերունդների…
-Ի՞նչ գնով: Ո՞Ւմ հաշվին:
-Մեծ խնդիր էր լուծվում, էֆենդի, մեծ… ՈՒ այստեղ գինը չի կարող էական նշանակություն ունենալ: ՈՒ մեր հաշվին էլ չէր…
-Սխալվում եք, էֆենդի, մեր հաշվին էր:
(Խիստ տարակուսած կանգ է առնում և լրիվ չհասկանալով, թե ինչ է կատարվում, պարզապես ինչ-որ բան ասած լինելու համար՝ հարցնում է):
-Ի՞նչը նկատի ունեք, էֆենդի…
…(Կարծես ինքն իրեն) -Մեր երկրի ու պետության հաշվին էր, մեր միջազգային հեղինակության, մեր ազգային արժանապատվության…
-Ախր, 20-րդ դարի սկիզբն էր, էֆենդի… Ընդամենը:
Զրուցակիցները հեռանում են և նրանց զրույցն այլևս չի լսվում, նկատելի են սոսկ զրույցը փաստող շարժումներ ու ժեստեր:
Զրուցակիցներից մեկի՝ սկզբունքայինի, տան բակն է: Հայկական դիմագծերով մեկը՝ դարձյալ ֆեսով, հետ ու առաջ է քայլում պատշգամբում: Բակում՝ երեխաներ, կանայք, որոնք հյուրին առաջարկում են տուն մտնել կամ գոնե օգտվել պատշգամբի սեղանին դրված բարիքներից, բայց հյուրը նյարդայնացած հետ ու առաջ է քայլում, և ակնհայտ է, որ սպասումն է նրան նյարդայնացնողը: Վերջապես երևում է տանտերը: Հյուրը նետվում է դեպի նա՝ բացականչելով.
-Դու մեծ մարդ ես, թող որ պագնեմ ճակատդ:
Եկողը, դարձյալ շատ ու շատ ուրախանալով, բայց՝ ավելի զուսպ.
-Ա, Արամ, եղբայրս, որքան ուրախ եմ քեզ իմ տանը տեսնելու համար,- գոչում է բակից: Տղաներին ու աղջիկներին. -Հապա տեսնեմ, ի՞նչ եք պատվել Արամ հորեղբորը…
-Հայրիկ, ոչ մի բանի ձեռք անգամ չի տվել, քեզ է սպասում,- միմյանց ընդմիջելով՝ պատասխանում են երեխաները:
Բակից պատշգամբ տանող աստիճանների գրեթե մեջտեղում, միմյանց արդեն հանդիպելով՝ Արամն ու տանտերը ջերմ գրկախառնվում ու ողջագուրվում են:
-Ստիպում ես, որ քեզ կարոտենք:
-Դու էլ այդքան հաճախ չես այցելում մեզ:
-Ցանկությունս շատ է մեծ, բայց միշտ մի ինչ-որ անհետաձգելի գործ է պատահում:
-Գիտեմ, գիտեմ…
-Այսօր, օրինակ…
-Այսօրվա մասին մի խոսիր… Բոլոր տեղերը, ուր եղել ես, ես էլ եմ եղել՝ քեզ փնտրելով, բայց՝ քո այդտեղից դուրս գալուց հետո: (Խորամանկորեն) ՈՒ գիտեմ նաև, որ քո փաստաբանական գրասենյակից արդեն շուրջ երկու ժամ է՝ դուրս ես եկել: Այնտեղից տուն տասնհինգ-քսան վայրկյան է, ու ես հենց այդ ժամից էլ ձեր տանը քեզ եմ սպասում: Ո՞Ւր էիր (աչքով է անում):
Երկուսով էլ քահ-քահ ծիծաղում են: Երեխաները ջուր են բերում, հյուրն ու տանտերը ցողում են իրենց ձեռքերը, նստում սեղանի շուրջը:
-ՈՒրեմն՝ գիտես…,- տանտերն ասում է Արամին:
-Գիտեմ: ՈՒ ոչ միայն ես գիտեմ: Բոլորը գիտեն: Ապրես: Շնորհակալ եմ:
-Արամ, եղբայրս, ես ու դու միմյանց այդպիսի խոսքեր աելու կարիքը չունեինք: Երբևէ որևէ տարբերություն եղե՞լ է մեր ու ձեր տան միջև: Ամեն մեկս էլ երկու հայր ու երկու մայր ենք ունեցել: Էլ չեմ ասում մեծ մայրերի ու հայրերի մասին:
-Իրավ ես, բայց ես էլ չեմ կարող զսպել իմ զգացմունքները:
-Այդ էլ ասելու կարիքը չունենք իրար: Ինչևէ: Երևի թե մեզ ինչ-որ բան սխալ են սովորեցրել:
-Ի՞նչը:
-Որ լեզուն ոչ թե մտքեր կամ զգացմունքներ արտահայտելու միջոց է, այլ դրանք հնարավորինս խոր թաքցնելու:
Ծիծաղում են երկուսով՝ շարունակելով խմել քիչ առաջ մատուցված սուրճը և ճաշակել անուշեղենը, որոնք՝ տղամարդկանց սեղան նստելուն պես, մինչև վերջինը թարմացվել են:
-Կարող է և քո ասածն էլ է ճշմարիտ, բայց, այնուամենայնիվ, նաև խիստ դժվար է՝ քո կատարած քայլը գնահատելու համար:
-Էհ, դեռ իսկի հայտնի էլ չէ՝ ճի՞շտ եմ վարվել, թե ոչ:
-Կասկածնե՞ր ունես…,- մտահոգ, նաև կարծես թե թևաթափ հարցնում է Արամը:
-Չգիտեմ, չգիտեմ…,- սեղանից վեր է կացել ու խորասուզված քայլում է: Արամը մտահոգ և արդեն չկողմնորոշվող հայացքով հետևում է նրան՝ փորձելով կռահել սկսվածի ու ընթացողի ակունքներն ու ելքը:
-Ինչ-որ վտա՞նգ ես տեսնում, դարա՞ն,- փորձում է խոսեցնել Արամը, որպեսզի ի վերջո իր համար գոնե ինչ-որ բան հստակվի:
-Քավ լիցի: Ոչ մի նման բան էլ չկա: Պարզապես մտածում եմ՝ համաձայնելու դեպքում գուցե ավելի մեծ օգուտ կարողանայի բերել:
Քայլելով շրջանցել է սեղանը ու մոտեցել Արամի թիկունքին: Արամը, քանի որ հայացքով գոնե այլևս ի վիճակի չէ հետևել նրան, ավելի մեծ անորոշության մեջ է: Չի կողմնորոշվում՝ խոսե՞լ՝ ի՞նչ, չխոսե՞լ՝ ինչո՞ւ, ինչպե՞ս: Տանտերը գրկում է Արամի ուսերը, իր գլուխն էլ դնում նրա աջ ուսին ու խորամանկ ժպտալով՝ ասում է.
-Թեև, ասեմ քեզ, որ եղբայրդ այդքան էլ միամիտներից չէ: (Արամը դեռևս անորոշության ու տարակուսանքի մեջ է): Բոլոր թղթերին, փաստերին ու փաստաթղթերին հանգամանորեն ծանոթանալուց հետո եմ հրաժարվել:
Շրթունքները մոտեցնում է ականջին ու գրեթե շշնջում, որից ընդամենը լսվում է.
-Ասեմ ավելին: Եղբայրս ես, ու քեզնից գաղտնիք երբևէ ոչ ունեցել եմ, ոչ էլ կունենամ, բազմաթիվ կարևոր փաստաթղթերի պատճեններն էլ ունեմ: Ամենավերին կարգադրությամբ են դրանք պատճենվել ու տրվել մեզ:
Արամը վերջապես հասկանում է, թե ինչն ինչոց է, ու դեմքին երանելի խաղաղություն է իջնում:
Տանտերը վերադառնում ու նստում է իր տեղը, որովհետև նկատում է նաև, որ ծառաներից մեկը սեղանը թարմացնելու նպատակով պատշգամբ է դուրս գալիս:
-Բայց հենց այդ թղթերն էլ որոշ տխուր ու ցավալի խորհրդածությունների տեղիք տվեցին, ուստի կուզենայի այդ խնդրով զրուցել հետդ:
-Երբ կամենաս, թեկուզ հենց հիմա:
-Ոչ, Արամ, եղբայրս,- հայացքով ցույց է տալիս շուրջը,- դրանք տան զրույցներ չեն:
-Է, դուրս ելնենք, քայլենք ծովափին:
-Այսօր արդեն «քայլել եմ»,- խորամանկ ժպիտով ասում է տանտերը,- հենց էդ քայլելուս պատճառով էլ ուշացա:
Արամն արդեն ամեն ինչ և շատ ճիշտ ու ստույգ հասկանում է և գլխով հավանության ու երախտագիտության նշաններ է անում:
-Եվ հետո,- շարունակում է տանտերը,- ինչ-որ բաներ իմաստավորելու, ամփոփելու, ի մի բերելու կարիք էլ կա: Վաղը դատավարությունը սկսվում է, գալո՞ւ ես:
-Հարկավ… Դո՞ւ էլ ես գալու,- ուրախանում է Արամը: Նրա դեմքը պայծառանում է:
-Դե, ուրեմն, դատից հետո էլ «կքայլենք»,- ժպտում է տանտերը:


(շարունակելի)

Դիտվել է՝ 155396

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ